Sága Griswoldovci Tlačiť E-mail
Komédia
01.09.2009 06:25

Nekonečné cesty môžu znamenať vietor vo vlasoch, slobodu a krásny pocit. Pre jednu filmovú americkú rodinku však znamenali peklo, nočné mory a boj o holý život.

ÚVOD

Začalo to jednou nenápadnou komédiou o tom, ako si rodinka prenajme auto a vyrazí na dovolenku naprieč Amerikou. Cesta sa ale premení z rôznych dôvodov na nefalšované peklo. Bol to super film a tak sa rodinka vybrala ešte do Európy. To už bolo slabšie, ale tretia dovolenka, pravá vianočná, sa stala klasikou. Bohužiaľ, prišla štvorka (Las Vegas) a do pätice „samostatný“ diel, v ktorom účinkoval už len vzdialený rodinný príbuzný. Napriek smutným záverečným dvom dielom (bez ktorých by sa jednalo o takmer dokonalú humoristickú trilógiu) sú Griswoldovci žánrovým pojmom a mnohé rodiny, najmä otcovia, sa v nej našli.

PRÁZDNINY V AMERIKE alebo „KEBY SOM NEBOL V UNIFORME, ROZBIL BY SOM TI PAPUĽU.“

1983. Harold Ramis režíruje americkú komédiu Prázdniny v Amerike (National Lampoon´s Vacation alias iba proste Vacation). V komerčnom hite sezóny pozoruje priemernú rodinku (táto sa konkrétne volá že Griswoldovci), ako sa autom vyberie na prázdniny/dovolenku naprieč USA. Snímka oplýva štandardne nadštandardnou atmosférou bláznivých komédií 80. rokov, kedy boli vtipy bláznivé ale realistické (viete, aby ste si povedali niečo ako „toto si viem predstaviť, že by sa mi v podobnej situácii mohlo naozaj nejako takto stať“... najlepšie vtipy podľa mojej mienky totiž vysoko pravdepodobne nie sú vymyslené, ale sa niekomu skutočne stali a v štýle „jedna babka povedala“ sa ústnou formou šírili medzi ľuďmi dovtedy, kým ich nejaký scenárista nenapísal).

Pôvab Prázdnin v Amerike bol práve v ich obyčajnosti a diváckej obľube (až láske a kultu) televíznej zábavnej šou „Saturday Night Live (v ktorej režisér a predstaviteľ titulnej úlohy začínali, okrem nich bola ale SNL doslova liahňou komediálnych talentov, začínali v nej napríklad Bill Murray, Eddie Murphy alebo John Belushi). Obyčajná rodina, do ktorej kože sa dokáže vcítiť každý divák, si obyčajne prenajme auto a obyčajne vyrazí na cesty poznávať neobyčajne obyčajné turistické americké atrakcie, ako sú prírodné scenérie, návšteva vzdialených príbuzných (Randy Quaid ako bratranec Eddie, malý duchom, veľký srdcom) alebo zábavný park.

Dobré vtipy („Vraj sa dobre bozkávam.“ – „No bože.“ – „Ale tatko vraví, že ja som najlepšia“ – hovorí mladučká sesternica Vicki z vidieka, chváliaca sa okrem toho tiež víťazstvom v miestnej súťaži o najlepšiu sviňu... v danej roličke exceluje Jane Krakowskiová, neskôr sekretárka Ally McBealovej), svieže dialógy („Mám zlomenú ruku.“ – „Ja menštruáciu.“ – „A ja pozriem, čo je s autom.“), výrazné figúrky (policajt pobúrený popravou psíka, babička Edna, strážnik John Candy) a výskyt nápadov, ktoré sa do budúcna stávajú poznávacím znamením ďalších dielov, v ktorých nesmú chýbať tak isto, ako nesmú chýbať vysúvacie čeľuste vo votreleckej ságe (v tomto prípade predovšetkým nechcený „skok autom“ a nádherný „kus ženy“, privádzajúci inak stopercentne verného Clarka do pomykova).

Ak je niečo lepšie, ako svižný scenár, tak alfa omega dobrej komédie a to dobré herecké výkony. Pretože môžete mať dobrý scenár, ale ak máte zlých hercov... To však nie je prípad tohto filmu, pretože Chevy Chase je vyložene dokonalý a jeho Clark W. Griswold je zrejme jeho životnou rolou. Popletený staromódny konzervatívny dobrák, ktorý to myslí dobre, ale málokedy to tak dopadne. Nadovšetko miluje svoju ženu a dve dospievajúce nepodarené deti. Vo všetkom sa vyzná, na všetko pozná odpoveď a jeho zmysel pre humor a silu rodiny sú neznesiteľné. Chase hrá fanatického Clarka veľmi realisticky a uveriteľne, žiadne prehnané výpady proti divákovmu vkusu a tých pár grimás a hysterickejších scén sú úplne v norme, takmer ako by sme sledovali dokument zo života bežnej rodinky. Krása. V tom čase bol síce známy zo „Saturday Night Live“, ale čo sa celovečerných úspechov týka, žiadne veľké sa dovtedy príliš nekonali, hoci napríklad komédia Caddyshack (tiež v Ramisovej réžii) dnes má mierne nostalgický kultový štatút, tam ale Chevyho brutálne prehral psychopatický lovec golfových sysľov Bill Murray. Dva roky, ktoré od seba oddeľujú Prázdniny v Amerike a „dvojku“, Prázdniny v Európe, Chase strávil nič nerobením, až v roku, kedy navštívil Európu, sa v spoločnom filme stretol s kolegom zo „Saturday Night Live“, Danom Aykroydom, v špionážnej komédii Takí istí špióni, ako my (1985).

Chase je super, ale kebyže je jediný super v kastingu, nestačilo by to. Našťastie, blonďavá Beverly D´Angeloová asi nie je najlepšou herečkou svetovej kinematografie (ani americkej), ale ako jeho nekonfliktná manželka Ellen je taktiež výborná a kúzelný je už ich výškový rozdiel: Chase 193 cm, Beverly ledva 158. Veríme jej, že je dlhé roky v manželstve s dobrosrdečným ťuťmákom a je už tak akosi otupená, resp. navyknutá na jeho „nápady“, „výpady“, „stavy“ a „názory“ a namiesto hádok si len potichu vzdychne a prinajhoršom manželovi jednu noc nedá. Paráda. Samotná herečka nikdy nebola takou hviezdou, ako obľúbený Chase a nečudo, že jej „najpoznávanejšou“ rolou sa stala práve Ellen Griswoldová, ktorá ju, česť výnimkám, navždy polapila do oľahčených polôh (dovtedy hrala napríklad v slávnom Formanovom muzikáli Vlasy).

Čo sa týka detí, séria, pozostávajúca zo štyroch dielov a nepriameho spin-off (to je to, ak populárna „vedľajšia“ postava dostane vlastný film), je známa tým, že ich v každej časti hrali iní herci. Griswoldovci majú syna a dcéru. Syn sa volá Rusty a v Prázdninách v Amerike ho hrá Anthony Michael Hall. Jednalo sa o film, ktorý ho relatívne preslávil, ale sláva teoreticky dlho nevydržala a hoci Michael pomerne často hrá, nie sú to žiadne bomby. Určite si ale pamätáte nesympatického blonďavého frajera Winony Ryderovej, pochádzajúceho zo zbohatlíckej rodinky, ktorý na konci Nožnicovorukého Edwarda na strašidelnom vianočnom zámku dostane, o čo si celý film koledoval. V posledných rokoch prekvapivo kladne zabodoval ako budúcnosť vidiaci Johnny Smith v mysterióznom seriáli „Mŕtva zóna“, inšpirovaným románom Stephena Kinga, prípadne sa mihol v ťažko postrehnuteľnej (ak neviete, koho máte hľadať) roličke trháku Temný rytier. Takže vlastne úspešný herec, čo chceme.

Dcérka sa volá Audrey a v „jednotke“ ju hrala bábika Dana Barronová, ktorá už tri roky predtým kričala vo vyvražďovačke Viem, že si sama (začínal v nej aj Tom Hanks). Následne sme ju videli v seriáli „William Tell“ alebo po boku Charlesa Bronsona v Túžbe smrti 4: Tvrdom zákroku. Určite stojí za zmienku, že si rolu Audrey zopakovala v spomenutom spin-off (Bláznivá vianočná dovolenka bratranca Eddieho) z roku 2003, ale o tom - bohužiaľ – až neskôr.

Najviac sa na kladnom výsledku podpísalo výborné herecké obsadenie, výborná Ramisova réžia (neskôr Na Hromnice o deň viac, Analyzuj a Zmluva s diablom) a scenár Johna Hughesa, renomovaného komediálneho scenáristu (neskôr Sám doma), producenta (neskôr Sám doma 2) a režiséra (neskôr Lietadlom, vlakom, autom...).

PRÁZDNINY V EURÓPE alebo „ZLATKO, VEĎ MY PREDSA NIE SME OBYČAJNÍ ĽUDIA. MY SME GRISWOLDOVCI.“

Vždy sa robili voľné pokračovania obľúbených snímok a tak v roku 1985 vznikli Prázdniny v Európe (European Vacation). Griswoldovci v jednej z najvtipnejších scénok celého filmu (bohužiaľ sa odohrá na samom začiatku snímky) vyhrajú v televíznej súťaži „Prasa v chlieve“ okružný zájazd po Európe. Všade, kam sa dostanú, sa stávajú obeťou miestnych zvykov (vo Švajčiarsku chudáčisko a pacifista Clark v podstate úplným omylom spôsobí najväčšiu bitku v histórii dediny počas tradičného tanca, v „divokom“ Francúzsku sa Rusty opije a nájde si štetku... len dobre vychovaní Angličania im dajú na pamiatku nárazník).

Snímka paradoxne pripomína v tom najhoršom zmysle slova obyčajný dokument výletníkov v cudzej krajine. Že by paródia na druhú? Možno, faktom ale je, že scenár zďaleka nie je taký podarený, ako minule, pritom ho písal nielen spoľahlivý Hughes, ale i scenárista seriálu „M.A.S.H.“ Robert Klane... Scenár sa bohužiaľ po sľubnom rozjazde mení miestami až na stereotypné striedanie exteriérov, ktoré sú samy osebe fajn, ale spolu to nedáva dokopy plnohodnotný film, ale len akési poviedky, veľmi voľne pozliepané do 95 minút. Dej, ak to nie je silné slovo, je chaotický: tu Griswoldovci navštívia veľmi vzdialených nemeckých príbuzných (ako sa ukáže, noc strávia vo vedľajšom dome, ale pravdepodobne nikdy sa to nedozvedia), tamto sa Griswoldovom pod Eiffelovou vežou posmieva drzý čašník rovno do očí, ale nerozumejú mu, lebo neovládajú jeho reč atď. Vyložene otrasné je potom akčné finále, do ktorého scenáristi, zrejme opití, neváhali zakomponovať zdĺhavé až nezáživné ukradnuté domáce porno, únos a lúpež, fuj.

Pritom sa nedá povedať, že by snímka nudila. Naopak, niektoré komediálne výstupy sú dokonca mimoriadne zábavné aj pri tridsiatej repríze. Dokonca fungujú i „prehnané“ vtipy, ktoré by sa v skutočnosti určite takto stať nemohli („A Stonehenge tu budú stáť aj dávno po nás“). Čo potom tie najlepšie! Vždy vyprsknem do smiechu, keď vidím „zrážku s prehnane slušným Angličanom“ (Eric „ex-Python“ Idle) a jeho vystreknutie krvi zo žily („To nič nie je.“ – „Ste si istý?“). Navyše, herci si znova skvele padli do noty (Audrey tentoraz stvárnila bacuľatá Dana Hillová, ktorá bohužiaľ v roku 1996 zomrela na zdravotné komplikácie, spôsobené cukrovkou a Rustyho sympatický Jason Lively). A potešia výrazné podporné roličky, napr. Robbie Coltrane ako „muž v kúpeľni“ alebo John Astin (Gomez Addams z čiernobieleho seriálu „Rodina Addamsovcov“ zo 60. rokov 20. storočia) ako pedofilný moderátor súťaže.

Chyba možno bola (okrem priemerného scenára) v nenápaditej réžii: inovatívneho a dravého Ramisa nahradila prehnane „ženská“ Amy Heckerlingová, ktorá neskôr zaujala úspešnými hoci podobne priemernými komédiami Pozri, kto to hovorí 1-2.

VIANOČNÉ PRÁZDNINY alebo „KDE SI MYSLÍTE, ŽE SA VÁM TAKÝ VEĽKÝ STROMČEK ZMESTÍ, VY DEBIL?“ – „ZAKLOŇTE SA A UVIDÍTE.“ – „ČO SI TO DOVOĽUJETE?!“ – „NEHOVORIL SOM S VAMI.“

Paradoxne až v roku 1989 prichádza najlepší diel série, Vianočné prázdniny (National Lampoon´s Christmas Vacation). Pritom v ňom popletení Griswoldovci vôbec nikam necestujú! Naopak, zostanú doma (ak nerátame trápne výlety do obchodu s dámskym prádlom alebo drastické „hľadanie vhodného stromčeka“). Dokonca i za iných okolností a v iných filmoch dosť infantilné paródie na Jasona Voorheesa fungujú na jednotku a film obsahuje snáď dvadsať scén, ktoré môžem pozerať donekonečna (rozsvietenie domčeka za zvukov „aleluja“). Chase a D´Angeloová získali po predchádzajúcich skúsenostiach až dokonalú chémiu, akoby boli skutočnými manželmi aj mimo filmov. Možno si však len uvedomili, že musia ísť na plné obrátky, lebo to môže byť ich posledná filmová šanca na poriadne zarobenie si. Chase mal totiž koncom osemdesiatych rokov svoje najlepšie filmy dávno za sebou (napriek tomu mu producenti dali šesťmiliónový honorár... neľutovali), medzi európskymi a vianočnými prázdninami hral v čoraz slabších komédiách (Traja priatelia, Caddyshack II) a po Vianočných prázdninách to boli samé prepadáky, vrátane čudnej trikovej skoro komédie Johna Carpentera Neviditeľný na úteku, kde bohvieprečo stelesnil hlavnú rolu... Jeho deti hrajú Juliette Lewisová (neskôr vážená mladučká expertka na narušené postavy – Mys hrôzy, Kalifornia, Takí normálni zabijaci) a Johnny Galecki.

Na vianočné sviatky sa do Griswoldových rozľahlého rodinného domu schádza celá rozvetvená rodina a jedna excelentná figúrka strieda druhú, vrátane nahluchlých starčekov, nosiacich ako darčeky nepotrebné veci z domu (mačky, huspeninu, pokazené kompóty...). Tempo je čoraz napínavejšie a ku koncu konkuruje Smrtonosnej pasci a Predátorovi: po temne rozsvietenom dome behá psychopatická veverica, ktorú treba čo najskôr chytiť, zabiť a zožrať, starý dobrý debilný bratranec Eddie po sračkách, ktoré nalial do kanálu, v dobrej viere unáša v karavane s umelohmotnými posteľnými návliečkami („Aby sa to lepšie kĺzalo, Clark.“) Clarkovho hnusného bohatého nadriadeného (lebo si nechal prémie sám pre seba, ach!) a kto to tam cinká? Nie Dedo Mráz, ale prepadová jednotka S.W.A.T.!

Je to zvláštne, že z prvých troch dielov ten najnabúchanejší nakrútil Jeremiah S. Chechik, ktorý je oproti Ramisovi a Heckerlingovej skôr amatér, nakrúca nečasto a nedá sa na to pozerať (viď. neskorší Pomstitelia s Umou Thurmanovou). Toto je nielen najlepší film série, ale i jedna z mojich najobľúbenejších vianočných trvaliek (po Medenej veži, Sám doma a Sám doma 2).

DOVOLENKA V LAS VEGAS alebo „IDEM PREČ, MUSÍM BYŤ SÁM.“ – „MÔŽEM ÍSŤ S TEBOU?“

Bohužiaľ, ako to už chodí, v roku 1997 prichádza enormne zlý diel Dovolenka v Las Vegas (Vegas Vacation) a jednoznačne najhorší z celej inak plus mínus nadpriemernej série. Predsa len, píše sa úplne iná doba a vtipné už pomaly nie sú ani záchodové vtipy z Blbého a blbšieho, nieto ešte „starecké“ vtipy Griswoldovcov. Tentoraz sa vydávajú do Las Vegas, ale snímka absolútne stratila tempo, nápady, chuť, chytľavo dobrú náladu a stáva sa matným „vynúteným“ pokračovaním, s ktorým Chase súhlasil len preto, že sa mu medzičasom zrútila herecké kariéra (rovnakou mierou zavinená agresívnou „novou dobou“, ktorej nemal šancu stíhať, ako i jeho problémom s návykovými látkami, plus nešťastne volenými scenármi) a D´Angeloovej dvojnásobne (debilný komediálny western s „Krokodílom Dundeem“ Bleskový Jack, ale darí sa jej aspoň v súkromnom živote – s Al Pacinom živjú „nadivoko“ a vychovávajú zdravé dvojičky).

BLÁZNIVÁ VIANOČNÁ DOVOLENKA BRATRANCA EDDIEHO alebo „MÁM VEĽA SÚRODENCOV, ALE VŠETKÝCH DOMA V KANSASE, OKREM NAJSTARŠEJ SÉGRY. TÁ ROBÍ STRIPTÉRKU V LAS VEGAS.“

Ale najhoršie si tvorcovia nechali až na rok 2003, kedy vznikol otrasný televízny film so za všetko hovoriacim názvom Bláznivá vianočná dovolenka bratranca Eddieho (Christmas Vacation 2: Cousin Eddie´s Island Adventure). Trvá len 73 minút, ale je to peklo. Jedná sa o spin-off, o ktorý si séria teoreticky koledovala: Eddie bol v podaní Randyho Quaida výbornou korenistou figúrkou a mnohí si želali, aby dostal vlastný film. Stalo sa – a je to strach a hrôza. Neviem, čo by som k tomuto majstrovskému kúsku povedal. Je to proste zlé (takmer neskutočne znie správa, že sa v snímke mihne Eric Idle) a smutne znie informácia, že scenárista Matty Simmons sa produkčne podieľal na všetkých štyroch predchádzajúcich dieloch.

Pritom Texasan Randy Quaid (*1950) nie je najhorší. Pravda, niekedy to s tým kreténstvom predsa len už preháňa. Ale na konto si pripísal aj niekoľko celosvetových trhákov (jasné, Deň nezávislosti nezarobil toľké peniaze kvôli nemu... ale aj tak), na zahodenie nie je ani to, že je starším bratom „kvalitnejšieho“ Dennisa (Vnútorný vesmír, V dobrej spoločnosti) a hŕstka režisérov ho dokázala zaujímavo skrotiť (legendárna scéna „kopanie nohami“ - Noviny, skorumpovaný šerif zatopeného mestečka – Povodeň, voči bisexuálom a iným menšinám orientovaný rančer – Skrotená hora). Počas pozerania všetkého toho, čo jeho Eddie stvára, sa nechce veriť, že Randy bol v sedemdesiatych rokoch nominovaný na Oscara (za Poslednú eskortu s Jackom Nicholsonom), dvakrát nominovaný na Zlatý glóbus (Elvis, The Last Deatil) a raz ho získal (LBJ: The Early Years).